Groente & Fruit project door lokale boeren
1 december 2012 - Madras, India
Hallo allemaal!
Zoals jullie gisteren in mijn blog hebben kunnen lezen hebben we een intensieve, maar erg indrukwekkende eerste dag gehad in India. Ook vanochtend ging de wekker alweer om 6:45 en na 3,5 uurtjes slapen stonden wij om tien voor acht bij het ontbijt. We moesten best wel haasten, omdat we om 9:00 uur zouden vertrekken. Al snel werd duidelijk dat we eerst een briefing hadden in het hotel, waarnaar we naar een groente & fruit project gingen in het rijke gedeelte van Channai.
We zijn met taxi’s naar het project gegaan en werden daar openhartig ontvangen door de lokale bevolking. Zij stonden al op ons te wachten, want de directeur van Rabobank Foundation mocht een groentewinkel openen. De groentewinkel zat binnenin een supermarkt, die erg Westers uitzag. In de winkel kwamen dan ook eigenlijk alleen de upperclass mensen met hoge inkomens. Het was erg interessant om te zien welke groentesoorten hier allemaal verkocht worden. Het verbaasde mij dat er in India bijna dezelfde groenten verkrijgbaar zijn als in Nederland. Er was dan ook veel keus.
Nadat we het groenteproject hadden bezocht, zijn we teruggegaan naar het hotel om daar met lokale boeren uit India informatie uit te wisselen. Er zijn hier diverse projectgroepen opgezet, waarbij kleine boeren samenwerken, om zo meer winst uit de oogsten te kunnen halen. Door samen kennis/informatie uit te wisselen kunnen boeren leren om hun oogst zo optimaal mogelijk te maken.
Het gesprek met de lokale boeren was erg moeilijk om te volgen. Zij spreken namelijk Engels met een Indiaas accent. Ook wordt de helft van de woorden ingeslikt en wordt er bovendien gepraat in sneltreinvaart. Gelukkig werden we geholpen door een medewerkster van Rabobank Foundation.
De bijeenkomst was om half vier afgelopen en daarna kregen we vrije tijd. Lana en ik hadden gisteren met twee Indiase mannen gesproken en daarvan hadden we tips gekregen waar we goed konden shoppen. We hebben vanmiddag dus ook een taxi genomen en zijn naar een ‘bazaar’ gegaan.
Alle Indiase vrouwen dragen hier Sari’s, dat zijn lange traditionele wikkeljurken. Je kunt ze in alle kleuren krijgen. Lana en ik hebben allebei een Sari gekocht voor maar € 4,00 (277 Indiase Roepies)! We moeten alleen nog even uitvinden hoe we de jurk moeten dragen, maar de meisjes in de receptie hebben al aangeboden om ons te helpen als het ons niet lukt, erg aardig!
Ik kijk nog steeds iedere keer mijn ogen uit als we in een taxi zitten. Het verkeer is een chaos hier. Vandaag hadden we een taxichauffeur met een splinternieuwe auto, alleen toen reed er een scooter iets te dicht langs de auto met als gevolg dat er een dikke kras op de auto zat. Echt ongelooflijk hoe de mensen hier rijden! Natuurlijk maak je zo wel wat mee wat ik met jullie kan delen!
Ook morgen staat ons weer een drukke dag te wachten. We moeten om 5:15 opstaan, want om 6:00 uur staat het ontbijtbuffet voor ons klaar. Daarna vertrekken we om 6:30 uur naar het melkveeproject. Dit is 4 uur rijden, dus het wordt weer een drukke dag.
Het is hier inmiddels alweer 12 uur 's nachts geweest, dus het wordt hoog tijd om te gaan slapen. Als ik morgen internet heb, schrijf ik weer een verhaal over mijn belevenissen!
Groetjes Ellen Tijert
